BRAT – Evoluția și tendințele pieței de publicitate din România

Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) a publicat un raport interesant privind publicitatea de brand din România. Online, offline, radio și TV.

Sunt niște cifre interesante pe acolo. Una dintre ele e aceea că investițiile în publicitatea online au scăzut în 2024 deși costul per unitate (click/vizualizare) a crescut. Semn că marile companii și-au restrâns mult bugetul investit o dată cu creșterea costului de reclamă.

Un posibil motiv – dar foarte credibil – îl văd faptul că 2024 a fost acaparat de publicitatea politică. Nu aveai loc de creștere, nu aveai cu cine să te bați – reclama politică a câștigat prim-planul, bugetele fiind unele enorme. Să nu uităm că OOH-ul cu ostașul era peste tot. Și nu doar în offline, ci și pe online. Și cu ce s-a ales?

Interesant era un raport overall cu publicitate privată + politic.

În schimb, un an în care se investesc masiv sume de bani din partea politicului, duce inevitabil la o reorganizare a bugetelor companiilor private. Ori te arunci cu capul înainte, ori stai, gândești problema și restabilești strategia – practic, restrângi bugetele de marketing.

Zdrovit de la Dr. Max e pentru mine marea surpriză, dar la cât se investește în publicitate pentru medicamente, alimente suplimentare, nu ar trebui să fie o surpriză. Existența lui Superbet nu e nicio supriză, cum nici a marilor companii de retail precum Lidl, Kaufland și Carrefour.

Mai jos câteva slide-uri care mi-au atras mie atenția.

Cifrele de mai jos arată că a trecut de tot pandemia, când, deși se stătea în casă, se căuta și cumpărau obiecte și servicii pentru pentrecut timp afară.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *