Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) a publicat un raport interesant privind publicitatea de brand din România. Online, offline, radio și TV.
Sunt niște cifre interesante pe acolo. Una dintre ele e aceea că investițiile în publicitatea online au scăzut în 2024 deși costul per unitate (click/vizualizare) a crescut. Semn că marile companii și-au restrâns mult bugetul investit o dată cu creșterea costului de reclamă.
Un posibil motiv – dar foarte credibil – îl văd faptul că 2024 a fost acaparat de publicitatea politică. Nu aveai loc de creștere, nu aveai cu cine să te bați – reclama politică a câștigat prim-planul, bugetele fiind unele enorme. Să nu uităm că OOH-ul cu ostașul era peste tot. Și nu doar în offline, ci și pe online. Și cu ce s-a ales?
Interesant era un raport overall cu publicitate privată + politic.
În schimb, un an în care se investesc masiv sume de bani din partea politicului, duce inevitabil la o reorganizare a bugetelor companiilor private. Ori te arunci cu capul înainte, ori stai, gândești problema și restabilești strategia – practic, restrângi bugetele de marketing.

Zdrovit de la Dr. Max e pentru mine marea surpriză, dar la cât se investește în publicitate pentru medicamente, alimente suplimentare, nu ar trebui să fie o surpriză. Existența lui Superbet nu e nicio supriză, cum nici a marilor companii de retail precum Lidl, Kaufland și Carrefour.
Mai jos câteva slide-uri care mi-au atras mie atenția.


Cifrele de mai jos arată că a trecut de tot pandemia, când, deși se stătea în casă, se căuta și cumpărau obiecte și servicii pentru pentrecut timp afară.

