V-am povestit cum în Scoția nu m-am simțit o secundă în pericol. Deși am mers și acolo pe drumuri de fermă, cum li se zic comunalelor, deși am mers și pe drumuri cu o bandă, 2 sau 3 autostrăzi paralele, nu am trecut pe lângă niciun accident. Niciun accident în mai mult de 7 zile petrecute doar pe drumuri.
În România, în prima zi de la întoarcere, pe Bulevardul Jiului, erau două accidente în același timp. O Dacia Spring cu o Tesla și, în capăt, în intersecția unde nimeni nu dă prioritate, două Loganuri bușite chiar bine. Și infrastructura e problema? Pe un bulevard unde tre să circuli cu 30 km/h că sunt numai treceri de pietoni, tu faci poc? Și e strada de vină?
Nu, problema e doar șoferul. Șoferul român conduce milimetric de cel din fața lui, șoferul român face zig-zag, șoferul român trece pe roșu, pe dublă continuă. Șoferul român conduce cu 100 km/h în localitate și mai dă și flash-uri. Șoferul Român depășește pe vizibilitate 0. Șoferul român nu dă prioritate pietonilor. Apropo, în Scoția nu sunt desenate trecerile pe asfalt, îți dai seama câți oameni ar fi fost călcați zilnic în România?
Eu las distanță de cel din față. Nu e zi să nu fie un șmecher care să se bage fără semnalizare. Nu e zi să nu-mi taie careva calea. Nu e zi să nu-l văd pe unul agresiv în trafic. Nu e zi să nu treacă unul milimetric pe lângă mine. Nu e zi în care să nu trebuiască să frânez că se trezește unul pe DN1 că ar trebui el să schimbe banda fără să se asigure. Nu e zi să nu te simți ca într-o junglă. Și nu conduc mai mult de 40-50 de minute dus-întors.
Și de vină e infrastructura?
Da, mi-ar plăcea și mie să fie autostradă lângă autostradă, autostradă peste autostradă. Da, și eu mă satur să merg până-n Roman cu 30, 50, 80 km/h, pentru că Moldova nu are autostradă, dar nu mă aventurez ca disperatu’ că tot acolo ajung. Sper că tot acolo ajung și nu-mi pune vreunul frână.
Am mai călcat-o și eu, am luat și amendă de viteză că m-am săturat să stau în spatele tirurilor de Ucraina și la un capăt de Limpeziș am zis să le depășesc. Am depășit și radarul care a făcut nino-nino. M-a întrebat polițistul dacă am obiecții de trecut în procesul verbal. Ce obiecții să ai când ești aventurier? Taci și plătești horodniceanule.
Cum se pot limita accidentele?
Camere peste tot. În Scoția, și cred că în mai toate țările alea pe care noi le venerăm, civilizația s-a realizat cu frica și cu forța. Nu o calci, că te prinde camera și te trezești cu amenda acasă. Dai prioritate, că te vede camera și rămâi fără permis. Nu stai pe telefon că bate camera și în mașină și rămâi fără permis. La noi, nu e zi să nu văd ratați cu telefonul în mână pe centură sau DN1. Nu te bagi în curul celui din față că o mică zgârietură, îți triplează asigurarea. Da, în Scoția, sunt oameni care renunță la mașină că nu și-o mai permit după un accident și după ce le bubuie prețul asigurării. Plătesc și amenzi de-i ustură și mai plătesc și asigurare de-i ustură definitiv.
Și noi ne plângem că s-a făcut RCA 2.000 lei pe an? Păi cel căruia ia amendă de circulație ar trebui să i de dubleze RCA-ul automat. Rămâne fără permis? De 3x să coste asigurarea vs ultimul RCA achiziționat. Accident cu pagube materiale? De 4x creștere RCA. Și nu, nu mai trebuie luat permisul pe 30 de zile. Suspendarea minimă să plece de la 3 luni.
Amenzile să crească. Acum amenzile sunt blocate la nivelul lui 2019 parcă, 145 lei punctul de amendă, deși tre aliniat la salariul minim pe economie. Eu aș crește nu doar la nivelul salariului minim, ci și actualizat cu inflația. E 15% inflația în mai 2023 vs mai 2022? E punctul de amendă 145 lei? Îl mai crești cu 15%. Practic, punctul de amendă să fie calculat lună de lună și la nivelul inflație.
Da, eu mă simt inconfortabil ori de câte ori sunt la volan. Și nu pentru că sunt eu șofer prost, că știu că nu sunt șofer, dar măcar sunt atent. Măcar păstrez distanța. Măcar casc ochii la trecerile de pietoni, chit că sunt parcate mașinile de nu vezi niciodată pietonul.
Da, ca să scăpăm de accidente mortale, ne trebuie camere peste tot și amenzi uriașe și suspendări de permis drastice. Altfel, vom numără an de an morții de pe stradă. Și ne vom plânge că nu avem infrastructură.
Exemple în care infrastructura a fost de vină
Nu este zi să nu se scrie despre un accident cu răniți sau chiar morți. Click aici să te convingi. Eu nu am găsit în niciun articol o mențiune că drumul a fost de vină.